Standardy Ochrony Małoletnich w Hotelu „WROTA BIESZCZAD”
ul. Ossolińskich
38-600 Lesko
38-600 Lesko
Spis Treści
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich;
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
- Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.)
ZAŁĄCZNIKI – do pobrania
RODZIAŁ 1
Podstawowe terminy
§ 1
Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
- właściciel – należy przez to rozumieć właściciela Hotelu „WROTA BIESZCZAD”;
- hotelu – należy przez to rozumieć Hotel „WROTA BIESZCZAD” w Lesku;
- pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Sanoku na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
- partnerze współpracującym z hotelem – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Hotelu „WROTA BIESZCZAD” w Lesku na mocy odrębnych przepisów;
- małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
- opiekunie małoletniego – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego;
- przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
- zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
- krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Hotelu „WROTA BIESZCZAD” lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
- danych osobowych małoletniego – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację osoby małoletniej korzystającej z usług Hotelu „WROTA BIESZCZAD” w Lesku;
- osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Właściciela pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;
ROZDZIAŁ 2
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim
a personelem Hotelu „WROTA BIESZCZAD” w Lesku
§ 1
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu w hotelu „WROTA BIESZCZAD” w Lesku do stosowania standardów ochrony małoletnich jest p. Aneta Szczepek.
- Właściciel zapoznaje pracowników ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich, obowiązującymi w hotelu. Wzór oświadczenia pracownika został określony w załączniku nr 1 do niniejszej procedury.
- Pracownicy nowo zatrudnieni w hotelu „WROTA BIESZCZAD” w Lesku są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 2.
- Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:
- Właściciel przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
- Właściciel od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego
o niekaralności; - Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;
- Właściciel pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej;
- Właściciel weryfikuje na podstawie otrzymanych od kandydata danych, czy nie figuruje on w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym;
- Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja
o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi; - Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Wzór oświadczenia o niekaralności stanowi załącznik 2 do niniejszych Standardów.
§ 2
- Zasady bezpiecznych relacji pracowników hotelu „WROTA BIESZCZAD” w Lesku z jego podopiecznymi:
- podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Pracownik traktuje wszystkich z szacunkiem oraz uwzględnia godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletnich w jakiejkolwiek formie;
- zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy;
- znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
- Pracownik zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi
i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie jest odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych osób. - Pracownik w kontakcie z małoletnimi:
- odnosi się z szacunkiem;
- wysłuchuje małoletnich i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
- nie zawstydza, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
- nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
- nie ujawnia drażliwych informacji o małoletnim osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.
- Decyzje dotyczące małoletniego powinny brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych podopiecznych.
- Małoletni ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione.
- Pracownik zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych
w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących małoletnich. - Pracownik nie może utrwalać wizerunków małoletnich w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli opiekun nie wyraził na to zgody.
§ 3
- Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia małoletnich, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
- W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie
w przypadku delikatnych spraw, gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów do poinformowania dyrekcji.
§ 4
- Każde, przemocowe zachowanie wobec małoletniego jest niedozwolone.
- Nie można popychać, bić, szturchać, itp.
- Pracownikowi nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany.
- Pracownik, który ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z małoletnim, wykazując zrozumienie i wyczucie.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika
z małoletnim. Do sytuacji takich zaliczyć można:- pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w poruszaniu się po hotelu.
§ 5
- Identyfikacji małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w hotelu „WROTA BIESZCZAD”, dokonują pracownicy hotelowej recepcji. Identyfikacja taka następuje na podstawie dokumentów małoletniego oraz osoby dorosłej, z którą przebywa on w hotelu, a w razie ich braku, na podstawie rozmowy z dorosłym oraz z małoletnim. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym małoletniego, należy poprosić tę osobę o udowodnienie, np. poprzez okazanie stosownego dokumentu, zgody rodzica lub opiekuna prawnego na pozostawanie przez małoletniego pod opieką wspomnianego dorosłego.
- Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w ust. 1 pracownik recepcji nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego z osobą dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić właściciela hotelu. Małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników hotelu.
- W trakcie rozmowy z małoletnim należy zwrócić szczególną uwagę na to, by małoletni miał możliwość swobodnego i nieskrępowanego wypowiadania się, w szczególności by dorosły, z którym małoletni przebywa w hotelu, nie udzielał odpowiedzi na pytania zadawane małoletniemu. Jeśli dorosły w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z małoletnim lub wywiera na niego presję, choćby tylko swoją obecnością, wówczas należy poprosić dorosłego o opuszczenie pomieszczenia na czas prowadzenia rozmowy z małoletnim, a także poprosić o obecność w trakcie rozmowy dodatkowo drugiego pracownika hotelu.
ROZDZIAŁ 3
Rozpoznawanie i reagowanie
na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego
§ 1
- Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informację na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan małoletniego.
ROZDZIAŁ 4
Zasady i procedura podejmowania interwencji
w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego
(art. 22c pkt.1.2, art. 22c pkt.1.7. art. 22c pkt.1.8)
§ 1
W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji właścicielowi hotelu.
§ 2
- Właściciel powinien sporządzić opis sytuacji oraz plan pomocy małoletniemu.
- Plan pomocy powinien zawierać wskazania dotyczące:
- podjęcia przez jednostkę działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
- wsparcia jakie jednostka zapewni małoletniemu;
§ 3
- Plan pomocy małoletniemu jest przedstawiany opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
- Opiekunowie są poinformowani o obowiązku hotelu zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
- Po poinformowaniu opiekunów – zgodnie z punktem poprzedzającym – właściciel hotelu składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka,
a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów małoletniego na piśmie.
§ 4
- W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia małoletniego należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3.
- Kartę przechowuje Właściciel zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami dotyczącymi przechowywania i archiwizowania dokumentów.
ROZDZIAŁ 5
Zasady ochrony wizerunku małoletniego
§ 1
Pracownicy, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku małoletniego.
§ 2
- Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku małoletniego (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie hotelu bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
- W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku małoletniego, pracownik musi skontaktować się z opiekunem małoletniego.
- Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
§ 3
- Upublicznienie przez pracownika wizerunku małoletniego utrwalonego
w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna. - Przed utrwaleniem wizerunku należy małoletniego oraz opiekuna poinformować
o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl) w celach promocyjnych. - Wszelkie wątpliwości związane z zasadami przetwarzania wizerunku należy zgłaszać do właściciela hotelu.
ROZDZIAŁ 6
Zasady aktualizacji standardu ochrony małoletnich
oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie
personelu do stosowania standardów ochrony małoletnich
(art. 22c pkt.6 )
§ 1
- Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
- Właściciel hotelu „WROTA BIESZCZAD” w Lesku wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.
- Osoba upoważniona przez właściciela, o której mowa w ust. 2, musi posiadać niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń pracowników placówki, obejmującą następujące zagadnienia:
- rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich,
- procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich,
- odpowiedzialność prawna pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich,
- stosowanie procedury „Niebieskiej Karty”.
- Osoba wyznaczona przez właściciela monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych zmian.
- Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu zobowiązana jest do przeprowadzania wśród pracowników (przynajmniej raz na dwa lata) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszego Standardu.
- Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna opracowuje wypełnione ankiety oraz sporządza z nich raport, który przedstawia właścicielowi.
- W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Hotelu „WROTA BIESZCZAD” w Lesku.
- W razie konieczności osoba odpowiedzialna za monitorowanie Standardów opracowuje zmiany w dokumencie i daje je do zatwierdzenia Właścicielowi.
- Właściciel wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe brzmienie dokumentu: Standardy Ochrony Małoletnich.
ROZDZIAŁ 7
Zasady udostępniania rodzicom i małoletnim standardów do zapoznania się
z nimi i ich stosowania
(art. 22c pkt.1.6)
§ 1
- Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem ogólnodostępnym dla personelu hotelu, uczestników zajęć, małoletnich oraz ich opiekunów.
- Dokument opublikowany jest na stronie internetowej hotelu.
ROZDZIAŁ 8
Zapisy końcowe
§ 1
- Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 15.02.2024.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, uczestników zajęć, małoletnich i ich opiekunów, w szczególności poprzez zamieszczenie na stronie internetowej.